Dowody osobiste, ewidencja ludności

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
Autor: Małgorzata Romańczuk

Artykuły

Przejdź do - Co zmieniło się w e-dowodzie od 7 listopada 2021 r.?

Co zmieniło się w e-dowodzie od 7 listopada 2021 r.?

8 listopada 2021

Od 7 listopada 2021 r. wydawane są nowe dowody osobiste z odciskami palców oraz z podpisem posiadacza dowodu osobistego. Nowy dowód wygląda podobnie do wydawanego dotychczas dowodu osobistego (e-dowodu). Nowe elementy to: dwuliterowy kod państwa członkowskiego wydającego dokument, wydrukowany na tle niebieskiego prostokąta i otoczony 12 żółtymi gwiazdami, odwzorowanie podpisu posiadacza.

Odciski palców są zamieszczane w warstwie elektronicznej dowodu osobistego. Odciski palców nie są pobierane od:

  • dzieci poniżej 12. roku życia
  • osób, od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe.

Natomiast jeżeli pobranie odcisków palców jest tylko chwilowo niemożliwe (np. z powodów medycznych), wtedy wydawany jest dowód osobisty bez odcisków palców - ważny 12 miesięcy.

Odciski palców są przechowywane w Rejestrze Dowodów Osobistych wyłącznie w celu wydania dowodu osobistego. Odciski są usuwane z Rejestru automatycznie w momencie odebrania dowodu przez obywatela albo gdy obywatel nie odebrał dowodu w ciągu 90 dni od daty wydania (czyli daty personalizacji zamieszczonej w dowodzie).

Podpis jest zamieszczany w warstwie graficznej dowodu osobistego każdej osoby, która ukończyła 12. r. życia. Podpisu nie będzie w dowodzie osoby, która nie może złożyć podpisu.

Okres ważności dowodów osobistych

Wydawane od 7 listopada 2021 r. dowody osobiste są ważne przez:

  • 10 lat – dla osób od 12. r. życia,
  • 5 lat – dla osób do 12. r. życia,
  • 12 miesięcy – dla osób, od których chwilowo nie można pobrać odcisków palców.

WAŻNE! W związku z wprowadzeniem w Polsce nowych dowodów NIE ma konieczności obowiązkowej wymiany ważnych dokumentów. Z dotychczasowego dowodu można korzystać do czasu, aż minie jego ważność.

Czytaj więcej o: Co zmieniło się w e-dowodzie od 7 listopada 2021 r.?
Przejdź do - Utraciłeś dokumenty? Zastrzeż je w banku!

Utraciłeś dokumenty? Zastrzeż je w banku!

18 grudnia 2019

Nie pozwól ukraść swojej tożsamości!

Co robić w przypadku utraty dokumentów?

1. Zastrzec je w banku – najłatwiej w swoim. Jeżeli ktoś nie ma rachunku powinien to zrobić w dowolnym banku przyjmującym zastrzeżenia od wszystkich (lista banków zastrzegających dokumenty od wszystkich osób).
2. Zgłosić sprawę na policji – tylko jeżeli dokumenty zostały skradzione.
3. Zawiadomić gminę lub placówkę konsularną, aby wyrobić nowy dokument.

Czytaj więcej o: Utraciłeś dokumenty? Zastrzeż je w banku!
Przejdź do - Czym jest e-dowód?

Czym jest e-dowód?

28 marca 2019

E-dowód to wielofunkcyjny dokument z warstwą elektroniczną, który będzie bezpłatnym i bezpiecznym narzędziem do komunikacji obywatela z administracją, służbą zdrowia i podmiotami komercyjnymi. Nowe dowody będą zewnętrznie podobne do obecnych, wewnątrz będzie jednak znajdował się chip, w którego pamięci znajdą się m.in. dane identyfikacyjne umieszczone w warstwie graficznej, w tym zdjęcie  biometryczne.

Czytaj więcej o: Czym jest e-dowód?
Przejdź do - Obowiązek meldunkowy jeszcze zostanie. Termin zniesienia tego obowiązku ma być przesunięty o dwa lata do 1 stycznia 2018 r.

Obowiązek meldunkowy jeszcze zostanie. Termin zniesienia tego obowiązku ma być przesunięty o dwa lata do 1 stycznia 2018 r.

29 lipca 2015

Od 1 stycznia 2018 r. ma zniknąć w Polsce obowiązek meldunkowy. Obywatel sam zdecyduje, czy będzie chciał podać adres swojego pobytu. Będzie mógł to zgłosić osobiście w urzędzie gminy lub elektronicznie. Jak podało Centrum Informacyjne Rządu, przygotowywany jest projekt nowelizacji ustawy o ewidencji ludności, w którym przewiduje się zmianę przepisu wprowadzającego od 1 stycznia 2016 r. zniesienie obowiązku meldunkowego. Termin zniesienia tego obowiązku ma być przesunięty o dwa lata do 1 stycznia 2018 r.

Czytaj więcej o: Obowiązek meldunkowy jeszcze zostanie. Termin zniesienia tego obowiązku ma być przesunięty o dwa lata do 1 stycznia 2018 r.

Nowy dowód osobisty od 1 marca 2015r. Co się zmieniło?

1 czerwca 2015

Od 1 marca 2015 r. obowiązuje nowy wzór dowodu osobistego obsługiwany przez nowy System Rejestrów Państwowych.

Czytaj więcej o: Nowy dowód osobisty od 1 marca 2015r. Co się zmieniło?

Zameldowanie na pobyt stały.

1 czerwca 2015

Pobytem stałym jest zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania. W tym samym czasie można mieć tylko jedno miejsce pobytu stałego. Zameldowanie służy wyłącznie celom ewidencyjnym i ma na celu potwierdzenie faktu pobytu osoby w miejscu, w którym się zameldowała.

Czytaj więcej o: Zameldowanie na pobyt stały.

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:Gmina Ostrówek
Data utworzenia:2015-06-01
Data publikacji:2015-06-01
Osoba sporządzająca dokument:Małgorzata Romańczuk
Osoba wprowadzająca dokument:Małgorzata Romańczuk
Liczba odwiedzin:11136